Teknik

© Bearstone

 

 

 

 

Bilen:

er en Peugeot 106 Rallye 1997. Karossen er blevet forstærket og fuldsvejset til motorsport. Hele bilens opbygning er til Gruppe E reglement, hvilket vil sige, at bilen er bygget som den oprindelig er standart homologeret i 1996. Bilen vejer kampklar ca. 900kg.

 

 

 

Motoren:

Er bygget af Hellenberg Motorsport, og er en meget modificeret PSA motor TU5J4 16v 1600ccm. Den er monteret med originalt indsprøjtningssystem, modificerede knastaksler, originalt ind- og udstødningsmanifold og speciel 2½”udstødning med katalysator, SACHS racerkobling og programmerbar styreenhed. Mindst 160 HK.

 

 

 

 

Gearkassen:

Det er en 5 gears standard gearkasse med Gripper spærredifferentiale. Skiftemekanismen er opdateret til racerbrug. Svinghjul neddrejet og afrettet. Racer drivaksler og racermotorophæng.

 

 

 

 

Undervogn:

Fuldt justerbar GAZ undervogn. Alle bærearme og ophæng er standart, men med racer bøsninger. Hjulstørrelse asfalt 195/50x15 og på grus 165/70x14..

 

 

 

Bremser:

Forbremser er Ferodo ventilerede bremseskiver med tilhørende bremseklodser, der begge tåler meget høj temperatur. Bagbremser er standart bremsklodser og ventilerede skiver. Der er hydraulisk håndbremse og justerbart bremsetryk til bagakslen.

 

 

 

 

Sikkerhedsmæssigt

er bilen udstyret med skålformede specialsæder, 3-tomme 6 punkts sikkerhedsseler af H-typen, sikkerhedsbur med 10 befæstigelsespunkter og automatisk ildslukningsanlæg. Derudover bærer besætningen styrthjelm, handsker, brandhæmmende undertøj, sko og køredragt

 

 

 

 

Vægt/Effekt:

Bilen vejer 920 kg og yder 165 HK = 5,57 kg pr. HK.

Fra 0-100 km/t på ca. 7 sekunder og ca. 175 km/t på toppen.

 

 

 

Sideways with the pedal to the metal